Chat Box

Pages

This is default featured post 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

Sunday, November 28, 2010

KNOWING THE CREATOR

Assalamualaikum WBT.

Praise be to ALLAH for all HIS blessings to us, Shalawat and salam to our beloved prophet Muhammad SAW as the best icon and model which labelled as 'uswatun hasanah' as mention in Al-Ahzab verse 21;
arabic
"Ye have indeed in the Messenger of Allah a beautiful pattern (of conduct) for any one whose hope is in Allah and the Final Day, and who engages much in the Praise of Allah."


Knowing ALLAH as the only GOD which can be worshiped is very essential and important especially to our kids, small brothers and sister. Teach them to know the Creator of this entire universe. InsyaALLAH we will see a new Quranic, God-Conscious generation will come soon. The only thing that we can do is to struggle in ALLAH's path to build that generation so that the ideal society which we dream all the time will come into reality..

Here is a video how to educate our kids knowing ALLAH at the same time, knowing HIS creation.
video


Tuesday, November 23, 2010

KHEMAH IBADAH MUSIM CUTI SEKOLAH DATANG LAGI!


Assalamualaikum WBT.
Alhamdulillah puji dan puja kehadrat Illahi Tuhan sekalian alam dan selawat atas Rasul junjungan Nabi Muhammad SAW sebagai suri teladan yang baik.

Sebuah hadis dari Rasul SAW :

إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثٍ، صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ وَعِلْمٍ يَنْتَفِعُ بِهِ وَوَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُوْ لَهُ
Apabila seorang anak Adam meninggal maka terputuslah amalnya kecuali karena tiga hal :
1. Sadaqah jariah,
2. Ilmu yang bermanfaat, atau
3. Anak soleh yang mendoakannya
–Hadis Riwayat Muslim

Atas dasar itu sukacita dimaklumkan bahawa sekali lagi KHEMAH IBADAH MUSIM CUTI SEKOLAH diadakan di bumi bertuah Universiti Teknologi PETRONAS bagi kali ke 3 yang dianjurkan oleh Rakan Masjid UTP dengan bimbingan Unit Pentadbiran Masjid UTP.
Semoga usaha kecil ini dilihat oleh ALLAH dengan pandangan Rahmat dan RedhaNYA.
Hubungi
: En Adiley (05-3688503) untuk urusan pendaftaran
: En Syarmizi (013-5914652) untuk pertanyaan lanjut
MEMBINA GENERASI AL-QURAN : AYUH PROMOSI KHEMAH IBADAH!!
TARIKH TUTUP PENDAFTARAN : 10 DISEMBER 2010

Sunday, November 21, 2010

A HISTORY NOT TO BE FORGOTTEN


Assalamualaikum WBT.
Just so share a video to all of you.. feel the song and reflect with us and the world today.

video
it is nice if you can download it and spread it to your friends, the truth must be uncovered.

Tuesday, November 16, 2010

Tuntutan Yang Dilupakan Umat : PENGORBANAN


Assalamualaikum WBT..
Alhamdulillah segala puji dan puja bagi Allah yang telah mengurniakan kita dengan nikmat yang paling agung iaitu menjadi orang yang beriman. Selawat dan salam buat junjungan tercinta yang telah memberikan keteladanan yang terbaik dalam segala hal dalam kehidupan terutama keteladanan yang mulia untuk para pendakwah sepanjang zaman. Tidak lupa kepada generasi Al-Quran yang menyelusuri jalan amal Islami mengembangkan Islam sehingga kini.

Allahu Akbar! Takbir raya membesarkan Illahi akan bergema sekali lagi bagi tahun ini dengan datangnya perayaan terbesar dan penuh signifikan bagi umat Islam iaitu Eidul Adha. Dikala jutaan umat Islam sedang mengerjakan rukun Islam yang kelima; mengerjakan Haji apakah perkara yang boleh kita ambil dan hayati bersempena Eidul Adha? Eidul Adha juga dikenali sebagai Raya Haji dan Raya Korban kerana kedua-duanya saling berkait rapat dengan sejarah yang telah digazetkan oleh Allah SWT dalam Al-Quran :
kaab.jpg
"Dan berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh." (QS. Al-Hajj, 22 : 27)

"Dan bagi tiap-tiap umat telah Kami syariatkan penyembelihan (kurban), supaya mereka menyebut nama Allah terhadap binatang ternak yang telah direzekikan Allah kepada mereka, maka Tuhanmu ialah Tuhan Yang Maha Esa, karena itu berserah dirilah kamu kepada-Nya. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang tunduk patuh (kepada Allah)." (QS. Al-Hajj, 22: 34)

Allah SWT mengurniakan perayaan ini bukan sekadar hari bergembira umat Islam malah jauh lagi tujuannya yang barangkali sukar untuk manusia biasa memikirkannya. Namun antara 'ibrah (pengajaran) yang boleh diambil ialah berkenaan seruan pengorbanan yang dituntut oleh Allah AWT. Pensyariatan Eidul Adha boleh dilihat dari sejarah Nabi Ibrahim as. dan Nabi Ismail as. berkenaan pengorbanan tinggi yang ditunjukkan oleh kedua-dua nabi tersebut. Ketika mana Allah memerintahkan Nabi Ibrahim melalui mimpi untuk menyembelih Nabi Ismail, Baginda telah membenarkan mimpi tersebut bahawa segala perintah Allah wajib dipercayai dan dilaksanakan. Begitu juga Nabi Ismail yang merelakan diri kerana iman yang cukup kukuh terhadap Allah dan kefahaman yang tinggi terhadap kewajipan melaksanakan tuntutan dan syariat Allah SWT. Setelah terbukti kesabaran,pengorbanan dan ketaatan kedua-dua nabi Allah tersebut, Allah melarang menyembelih Nabi Ismail dan menggantikan korban dengan seekor sembelihan. Kisah ini boleh dirujuk dalam Al-Quran surah As-Saffat (37) ayat 102-107.

Pembaca sekalian,
pales.jpg
Tatkala umat Islam masih lagi dalam cengkaman pelbagai kesusahan samada kesempitan harta, ketandusan ilmu, kelesuan iman dan pelbagai lagi menunjukkan kelemahan umat ini, maka kita yang Allah sudah campakkan hidayah untuk sentiasa merasa kemanisan beriman ini seharusnya mempunyai kesedaran untuk sentiasa membantu membangunkan umat. Dalam usaha untuk membina dan membangunkan umat ini lah yang dipanggil usaha JIHAD dan jihad menuntut kepada pengorbanan. Tanpa pengorbanan, tiada apa yang mampu dikecapi. Menyingkap kembali sirah perjuangan Nabi Muhamamd SAW, penuh dengan pengajaran pengorbanan yang perlu kita contohi. Hasil daripada pengorbanan dan kefahaman yang diperoleh golongan terdahulu menjadikan kita hidup dalam keadaan yang serba mudah dan mengecapi nikmat Iman dan Islam ini. Bayangkan sekiranya golongan terdahulu tidak berusaha bersungguh-sungguh dan berkorban, masakan kita peroleh apa yang kita ada sekarang? Maka atas dasar kefahaman inilah yang perlu kita ambil dalam perayaan Eidul Adha ini.

Sepertimana yang kita tahu, banyak lagi kisah pengorbanan yang dinukilkan dalam kitab agung dan hadis Nabi Muhammad SAW. Ini menunjukkan kepada kita bahawa Islam sangat-sangat menuntut elemen pengorbanan dalam setiap perkara. Sebagai analoginya, setiap perniagaan yang berjaya pastinya ada risiko dan memerlukan walau sedikit modal yang boleh kita misalkan dengan kejayaan umat hari ini. Sekiranya mahu lihat umat Islam kembali gemilang, maka usaha yang berterusan perlu dilakukan dan usaha ini menuntut kepada pengorbanan yang tinggi. Pelbagai bentuk pengorbanan boleh kita lakukan antaranya pengorbanan masa, harta benda, jiwa dan perasaan. Yakin lah dengan janji Allah berkenaan perkara-perkara yang disentuh diatas. Firman Allah :

"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? ,(iaitu) kamu beriman kepada Allah dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik jika kamu mengetahui" (QS. As-Saff, 61: 10-11)

Pembaca sekalian,
Sehubungan dengan itu, saya menyeru kepada semua untuk sentiasa perbaiki diri dan dalam yang sama perbaiki masyarakat di sekitar, sesungguhnya tanggungjawab memperbaiki umah berada dalam setiap jiwa yang mengucapkan kalimah toyibah "lailaha illallah (tiada Tuhan disembah melainkan Allah)". Ambillah 'ibrah daripada kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail ini dengan kita terjemahkan dalam kehidupan seharian. Sedekahlah harta yang Allah pinjamkan itu kepada yang memerlukan, luangkanlah sedikit masa untuk menuntut ilmu-ilmu akhirat dan dunia, berkorbanlah perasaan terhadap pelbagai kesukaan kita kerana ketika saat ini ramai lagi saudara kita yang tidak dapat menikmati pelbagai nikmat seperti yang kita peroleh dan akhir sekali percayalah hanya Islam penyelesaian segala masalah. Semoga sedikit coretan ini memberi cetusan untuk anda semua berasa "ownership" terhadap Islam dan nasib umat ini.

Sekian, Terima Kasih.
Zaiyinul Ain Bin Zainal Rafit
(P)Presiden Rakan Masjid UTP 2010/2011

Monday, November 15, 2010

BUKU best !!!

assalamualaikum, sahabat2...
entry ni bukan untuk jualan buku..
tapi untuk promote buku yang best! untuk dibace
TAJUK : Muhammad Al-Fateh (Penakluk Konstantinopel)


Sabda Nabi Muhammad s.a.w:
"Kota Konstantinopel akan jatuh ke tangan ketua yang baik, tentera yang baik & rakyat yang baik"
Sultan Muhammad al-Fateh adalah pemimpin yg sgt baik dan sangat menitikberatkan tentang ibadah di kalangan tentera serta sangat particular tentang urusan rakyatnya..
Dalam buku ini dikisahkan tentang seorang pahlawan Islam bernama Sultan Muhammad al-Fateh yang merupakan penakluk kepada Kota Konstantinopel.. Kisah dari bagaimana Sultan Muhammad dididik dari kecil hingga diceritakan bagaimana beliau memimpin tentera Islam Turki menakluk Kota yang begitu kebal sehingga berjaya.
Menggunakan strategi peperangan yang sangat unik & pergantungan pada ALLAH yang sangat tinggi. Tambahan pula, segala syura untuk membuat apa-apa keputusan, ulama' tidak diketepikan.
Ini menyebabkan segala keputusan berkait balik dengan sunnah Rasulullah serta sejarah peperangan yang lampau..

Intersted to get this book : Boleh go to Jaffar Rawaz di Kelantan..
Only RM13. (boley dapat lagi murah kalau borong)

Yang best! tentang buku ni :
- Cerita diolah seolah2 macam novel
-Ayat x berbunga sangat
-X tebal sangat
-Bahan ilmiah yang sangat ringan untuk dibace
selamat membace.. Serius, Best!!
wALLAHua'lam

Thursday, November 11, 2010

Al Quran dan Sains, lapangkan fikiran sebentar

Assalamualaikum..
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَإِذَا قِيلَ انشُزُوا فَانشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
Hai orang-orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu: "Berlapang-lapanglah dalam majelis", maka lapangkanlah, niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan:"Berdirilah kamu, maka berdirilah, niscaya Allah akanmeninggikan orang-orang yang beriman di antaramu danorang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapaderajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamukerjakan. (Al Mujadilah : 11)

"If everything has a key, then the key for intelligence is knowledge"
Please do spread the news to everyone.

Sunday, November 7, 2010

bencana yang menimpa

Bismillahirrahmanirrahim..

Sekarang da study week, cepat sungguh masa berlalu. Rasa macam baru ja berlalu study week semester lepas. Semoga aku dan kawan2 sukses dalam exam kali ni.

Erm, tengok pada tajuk, mungkin ramai dah dapat agak apa yang cuba aku sampaikan. Baca x newspaper? Mungkin kalau ade TV, ada tgk berita apa yang berlaku. Paling kurang pon, baca apa2 news secara online ja la. Sekarang mmg byk isu, kalau cakap pasal pilihanraya kat Galas, kemenangan berpihak pada BN. Lg apa lg isu sekarang? Isu Rosmah dgn IslamicFashion Festivalnye? Atau Najib dengan isu nak jadikan M’sia hub pusat hiburan malam? Benda2 ni pon perkara besar tapi belum berkesempatan mengulasnya secara bertulis. Ayuh kita singkap dulu isu2 lain.

Isu2 tentang bencana alam. Terus terang aku katakan, segala yang terjadi sejak kebelakangan ni bagiku sungguh mengerikan. Cuba lihat apa yang berlaku pada Indonesia. (tau x apa jadi?) Tsunami berlaku di sana pada 25 Oktober 2010. Di susuli pula dengan letusan Gunung Merapi.

Letusan Gunung Merapi


Gunung Merapi; gunung berapi yang terletak di bagian tengah Pulau Jawa dan antara gunung api teraktif di Indonesia. Secara ringkasnya, semalam (5 Nov 2010) tercetusnya letusan terkuat. Kalau nak tahu dahsyat tak dahsyat nya, ni gambarannya ;semburan gas panas setinggi 8,000 meter ke udara, selain menghasilkan hujan abu volkanik, hujan pasir serta kerikil sehingga ke Yogyakarta, yang terletak kira-kira 40 kilometer dari gunung berapi itu.

Cuba lihat dalam peta ni, di manakah posisi Jawa dan Jogya.


Ramai yang mati dalam keadaan mengerikan. Ada yang melecur teruk dan meninggal di atas katil, ada yang meninggal dalam keadaan di tangannya ada memegang telefon bimbit. MasyaAllah. Sejak tahun 1930, letusan kali ini dikatakan paling teruk. Cukup sekadar itu update ringkas tentang Indonesia.

Banjir

Malaysia memang tidak sama dengan Indonesia, tiada gunung berapi di sini. Tapi dikejutkan dengan banjir. Antara negeri yang terkena banjir ialah Kedah (negeri aku). Di Thailand pon, rupanya menghadapi masalah yang sama. Lagi mengejutkan, apabila aku baru baca berita sebentar tadi; BANGKOK: Banjir di beberapa kawasan di Thailand meragut sekurang-kurangnya 140 nyawa dengan hampir tujuh juta penduduk dilaporkan terjejas. Sila baca berita lanjut di http://www.bharian.com.my/bharian/articles/BanjirThailandragut140nyawa/Article

Kemalangan

Kemalangan yang berlaku tidak kurang hebatnya. Kes bas terbalik,:

* 13 Ogos terjadi di Lebuhraya Utara-Selatan dekat Bukit Gantang. Menurut berita yg aku baca, 20 orang maut.
* 28 Okt – Enam maut manakala 21 lagi dilaporkan cedera selepas sebuah bas pelancongan yang membawa rombongan belia terbabas lalu terbalik di KM38 Genting Sempah.
* ada lg kes lain

Baru awal pg semalam, salah seorang pelajar International(Sudan) meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya. Sedekahkan al-Fatihah buat arwah Ahmed Ali, Petroleum Geoscience, Foundation Third Sem. Jenazah akan dibawa pulang ke Emirate kerana ada family di sana.

Banyak pengajaran sebenarnya kalau kita renung betul2 apa yang berlaku di sekeliling kita. Sekarang ni, hari2 kita dengar berita kematian. Bukan seorang dua malah lebih. Mungkin kita mangsa yang seterusnya siapa tahu.

Kalau singkap kembali tentang bencana alam, ini adalah antara tanda hari kiamat. Bencana alam yang berlaku sekarang bukannya sedikit, tetapi banyak.

Allah SWT Maha Berkuasa. Apabila dikata “kun fayakun”. Jadilah maka jadilah. Cuba kita singkap tsunami yang melanda Acheh 2004 dulu,dalam sekelip mata, ratusan ribu nyawa melayang. Kita ini semuanya milik Allah. Bumi ni mulik Allah. Apa yang berlaku semuanya terletak di bawah kekuasaan Allah. Kalau kita fikir kembali, kita ni tiada apa2 pon. Jadi, jgn jadi sombong pada Allah. Taatilah Allah SWT. Cuba ambil pengajaran atas apa yang berlaku sekarang. Semoga apa yang berlaku meningkatkan lagi makrifatullah. Wallahu’alam.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More