Chat Box

Pages

Sunday, November 7, 2010

bencana yang menimpa

Bismillahirrahmanirrahim..

Sekarang da study week, cepat sungguh masa berlalu. Rasa macam baru ja berlalu study week semester lepas. Semoga aku dan kawan2 sukses dalam exam kali ni.

Erm, tengok pada tajuk, mungkin ramai dah dapat agak apa yang cuba aku sampaikan. Baca x newspaper? Mungkin kalau ade TV, ada tgk berita apa yang berlaku. Paling kurang pon, baca apa2 news secara online ja la. Sekarang mmg byk isu, kalau cakap pasal pilihanraya kat Galas, kemenangan berpihak pada BN. Lg apa lg isu sekarang? Isu Rosmah dgn IslamicFashion Festivalnye? Atau Najib dengan isu nak jadikan M’sia hub pusat hiburan malam? Benda2 ni pon perkara besar tapi belum berkesempatan mengulasnya secara bertulis. Ayuh kita singkap dulu isu2 lain.

Isu2 tentang bencana alam. Terus terang aku katakan, segala yang terjadi sejak kebelakangan ni bagiku sungguh mengerikan. Cuba lihat apa yang berlaku pada Indonesia. (tau x apa jadi?) Tsunami berlaku di sana pada 25 Oktober 2010. Di susuli pula dengan letusan Gunung Merapi.

Letusan Gunung Merapi


Gunung Merapi; gunung berapi yang terletak di bagian tengah Pulau Jawa dan antara gunung api teraktif di Indonesia. Secara ringkasnya, semalam (5 Nov 2010) tercetusnya letusan terkuat. Kalau nak tahu dahsyat tak dahsyat nya, ni gambarannya ;semburan gas panas setinggi 8,000 meter ke udara, selain menghasilkan hujan abu volkanik, hujan pasir serta kerikil sehingga ke Yogyakarta, yang terletak kira-kira 40 kilometer dari gunung berapi itu.

Cuba lihat dalam peta ni, di manakah posisi Jawa dan Jogya.


Ramai yang mati dalam keadaan mengerikan. Ada yang melecur teruk dan meninggal di atas katil, ada yang meninggal dalam keadaan di tangannya ada memegang telefon bimbit. MasyaAllah. Sejak tahun 1930, letusan kali ini dikatakan paling teruk. Cukup sekadar itu update ringkas tentang Indonesia.

Banjir

Malaysia memang tidak sama dengan Indonesia, tiada gunung berapi di sini. Tapi dikejutkan dengan banjir. Antara negeri yang terkena banjir ialah Kedah (negeri aku). Di Thailand pon, rupanya menghadapi masalah yang sama. Lagi mengejutkan, apabila aku baru baca berita sebentar tadi; BANGKOK: Banjir di beberapa kawasan di Thailand meragut sekurang-kurangnya 140 nyawa dengan hampir tujuh juta penduduk dilaporkan terjejas. Sila baca berita lanjut di http://www.bharian.com.my/bharian/articles/BanjirThailandragut140nyawa/Article

Kemalangan

Kemalangan yang berlaku tidak kurang hebatnya. Kes bas terbalik,:

* 13 Ogos terjadi di Lebuhraya Utara-Selatan dekat Bukit Gantang. Menurut berita yg aku baca, 20 orang maut.
* 28 Okt – Enam maut manakala 21 lagi dilaporkan cedera selepas sebuah bas pelancongan yang membawa rombongan belia terbabas lalu terbalik di KM38 Genting Sempah.
* ada lg kes lain

Baru awal pg semalam, salah seorang pelajar International(Sudan) meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya. Sedekahkan al-Fatihah buat arwah Ahmed Ali, Petroleum Geoscience, Foundation Third Sem. Jenazah akan dibawa pulang ke Emirate kerana ada family di sana.

Banyak pengajaran sebenarnya kalau kita renung betul2 apa yang berlaku di sekeliling kita. Sekarang ni, hari2 kita dengar berita kematian. Bukan seorang dua malah lebih. Mungkin kita mangsa yang seterusnya siapa tahu.

Kalau singkap kembali tentang bencana alam, ini adalah antara tanda hari kiamat. Bencana alam yang berlaku sekarang bukannya sedikit, tetapi banyak.

Allah SWT Maha Berkuasa. Apabila dikata “kun fayakun”. Jadilah maka jadilah. Cuba kita singkap tsunami yang melanda Acheh 2004 dulu,dalam sekelip mata, ratusan ribu nyawa melayang. Kita ini semuanya milik Allah. Bumi ni mulik Allah. Apa yang berlaku semuanya terletak di bawah kekuasaan Allah. Kalau kita fikir kembali, kita ni tiada apa2 pon. Jadi, jgn jadi sombong pada Allah. Taatilah Allah SWT. Cuba ambil pengajaran atas apa yang berlaku sekarang. Semoga apa yang berlaku meningkatkan lagi makrifatullah. Wallahu’alam.

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More