Chat Box

Pages

Saturday, September 11, 2010

BILA LAGI MAHU BERMULA

Assalamualaikum dan salam seribu keampunan saya ucapkan kepada semua pembaca.

Pada malam ini terasa ingin betul menulis sesuatu selepas lama berfikir. Saya bukanlah orang yang suka untuk menulis. Boleh lihat sahaja berapa bilangan artikel yang saya karang dan buat sendiri. Tapi, malam ini begitu istimewa sekali bagi saya kerana saya sudah mula berfikir kembali. Kembali berfikir disini bukan bermaksud saya tidak berfikir sebelum ini. Tapi, saya telah kembali befikir dengan baik. Anda pula, bila lagi?

Saya teringat akan satu kata-kata dari seorang yang saya kagumi iaitu Dr. Martin Luther King Jr. Apa yang disebut beliau adalah:

“Take the first step in faith. You don’t have to see the whole staircase just to take the first step”


Atau boleh saya terjemahkan:
“Ambillah langkah pertama dengan yakin. Kamu tidak perlu melihat keseluruhan tangga, untuk membuat satu langkah keatas”

Apa yang saya faham dari kata-kata beliau adalah; selepas sahaja kamu letakkan sesuatu matlamat, terus sahaja kamu laksanakannya. Apa lagi yang kamu tunggu? Atau kamu menunggu matlamat kamu untuk datang sendiri melayang-layang kearah kamu. Ah, kalau sedemikian apa yang kamu fikirkan. Sungguh kuat imiginasi kamu.

Atau kamu memang suka untuk berimiginasi? Kalau begitu, apa kata saya bawa kamu untuk berimiginasi.

Sekarang, cuba kamu bayangkan yang kamu sekarang sedang berada dalam satu perjalanan ke Kuala Lumpur menaiki sebuah kereta dalam malam yang gelap. Malam ini, hanya kamu sahaja yang ingin ke sana berjumpa dengan keluargamu. Makanya, tiada kenderaan lain yang kamu temui disepanjang perjalanan kesana. (Teruskan imiginasimu)

Jalan yang kamu lalui pula adalah satu jalan yang agak kelam dan tiada lampu di sepanjang kiri kanan jalan. Maka disaat itu, kamu menghidupkan enjin dan membuka lampu kereta menerangi jalan yang kelam tadi. Kamu memandang kehadapan dan kamu dapati, lampu kereta kamu begitu malap dan tidaklah terlalu terang untuk kamu melihat jauh kehadapan. Walaupun begitu, dalam kedinginan malam itu. Kamu tetap meneruskan perjalanan kerana keluargamu sedang menunggumu di sana. Langkah demi langkah diambil. Kilometer demi kilometer ditempuh. Akhirnya kamu sampai ke destinasi dan berjumpa dengan keluargamu disana. Masihkah kamu BERIMIGINASI???

(^_^)Hentikanlah khayalanmu itu.

Sesungguhnya banyak khayalan akan melambatkan hasil. Maka, ambillah langkah pertamamu. Jadilah seperti pemandu tadi. Mulakan enjinmu dan hidupkan lampumu. Walaupun kamu tidak dapat melihat kesemuanya dari awal, tidak bermaksud kamu tidak akan sampai ke destinasi. Hurm…. Fahamkah akan perkara yang saya cuba sampaikan???
Kalau tidak faham,teruskan berfikir.

KEJAYAAN YANG DIMULAKAN

Kejayaan Sultan Muhammad Al-Fateh dalam membuka kota Konstantinopel bukanlah satu kejayaan yang mudah. Semuanya bermula dari kata-kata seorang insan yang bernama Muhammad. Diikuti oleh harapan dan keinginan yang kuat daripada pengikutnya. Sehinggalah terbukanya kota Konstantinopel untuk mereka.

Persoalannya bukanlah terletak kepada kata-kata daripada insan yang bernama Muhammad. Persoalannya terletak kepada sejauh mana insan tersebut memulakan langkah pertamanya. Bukankah insan itu telah berjaya memulakan langkah pertamanya. Bukan sahaja langkah pertama, bahkan insan ini telah berjaya merealisasikan beribu-ribu langkah lagi jauh kehadapan.

Bergembiralah kita kerana rasul junjungan kita berhijrah ke Madinah. Lalu, baginda membuka Kota Mekah. Dan akhirnya baginda berjaya menyebarkan Islam di seluruh tanah Arab.

Cuba anda bayangkan sekali lagi:
Kalaulah insan ini tidak memulakan langkah pertamanya untuk berhijrah ke Madinah dan kekal di negeri kelahirannya. Mampukah kota KONSTATINOPEL DITAWAN??? Hurm.. saya tanyakan sekali lagi. Fahamkah akan perkara yang saya cuba sampaikan???

Kalau masih tidak faham,teruskanlah berfikir.

Semuanya kembali kepada asas. Selagi tiada langkah pertama,maka selagi itulah tiada matlamat akan dicapai.

Wallahua’lam.
1.57 pagi, 2 Syawal 1431 H, 11 September 2010

Harith Hasyimi bin Hishamudin

1 comments:

everything start from a dream..
and dream come from imagination!!
bijokk hannyyyaaa!!

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More