Chat Box

Pages

Thursday, August 26, 2010

korek Selangor sampai berlubang...


Isu pasir di Selangor. Walaupun isu ini sudah agak lama timbul, aku rasa terpanggil untuk menulis apabila memikirkan masih ramai yang belum cakna akan perkara ini. Sekadar menyuarakan pandangan sendiri dan melahirkan apa yang terbuku di hati. Sejak Selangor diperintah oleh Pakatan Rakyat, macam-macam pulak la isu yang ditimbulkan. Malas la nak mengungkit apakah isunya. Sekarang nak beri fokus pada isu pasir di Selangor.



Ini antara perkara berkaitan isu pasir yang ditimbulkan dalam akhbar.

Sejak isu pasir timbul, macam perkara tak elok yang ditujukan kepada PR di Selangor. Memang MB Selangor nak selesaikan masalah ni pon. Jika kita merujuk berita dalam mystar 19 Julai 2010 yang lalu, TPM menyuruh Selangor selesaikan sendiri masalah ini. Media melaporkan kerajaan negeri Selangor dilihat gagal menangani isu pasir di negeri itu apabila Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim mengemukakan surat kepada Muhyiddin untuk meminta kerjasama kerajaan pusat membantu menyelesaikannya. Muhyiddin kata kerajaan Selangor seharusnya menggunakan langkah yang sesuai dalam menangani isu itu kerana negeri itu mempunyai agensi mereka tersendiri. Lagipun, kerajaan pusat tidak mempunyai kuasa dalam bidang melibatkan tanah dan air. Isu pasir itu terletak di bawah bidang kuasa kerajaan negeri bukannya kerajaan pusat.

Dalam UMNO Online, (http://umno-online.com/?p=14324), Pergerakan Pemuda UMNO Selangor menubuhkan Skuad Tindakan Khas bagi menangani isu melombong pasir secara haram di Selangor dan memantau keberkesanan serta kesungguhan tindakan yang diambil oleh kerajaan negeri pakatan pembangkang. Ermm, kononnya wujud hanky panky dalam selangor. Antara kenyataan lain yang dibuat, “Banyak perkara yang tidak betul semenjak kerajaan negeri di bawah PKR, Khalid Ibrahim ini. Selangor kini jadi kucar-kacir, janji tidak tertunai dan paling teruk kerja-kerja mencuri pasir nampak dirancang dengan begitu rapi,” .

Say what ever u wanna say. Untuk pengetahuan semua, sekarang ini dah ada pasukan khas antirasuah pasir bawah SPRM dan Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) (http://www.malaysiakini.com/news/140917). Mungkin kali ni Noh Omar dah boleh diam kot, sebab sebelum ni dok asyik “tembak” Pakatan Rakyat ja. Semoga spekulasi Khir Toyo dan Noh Omar terjawab la. Ketua Penerangan PAS Idris Ahmad (kiri) berkata, perkara itu(penubuhan pasukan khas) juga disebabkan permohonan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin, menteri dalam negeri dan ketua polis negara supaya menangkap pencuri pasir.

p/s: KSSB, bukan Korek Selangor Sampai Berubang, tapi Kumpulan Semesta Sdn Bhd ni sebenarnya dalah anak syarikat kerajaan negeri Selangor (http://www.semesta.com.my/v2/).

Pasukan khas yang ditubuhkan ni bertujuan supaya SPRM lebih bebas untuk memantau perjalanan operasi KSSB dan mengesan sekiranya ada prosedur yang boleh membuka ruang kepada rasuah. Lepas ni boleh la SPRM selak semula fail-fail yang lama, cari la perompak tu sampai dapat dan tunjukkan pada rakyat.

Cuba tengok statistik di bawah ni. Anda bijak menganalisa sendiri! Adakah selama ni pasir menjadi lubuk emas mereka yang memerintah pada ketika itu atau pun apa. Aku bukan nak menuduh cuma nak mengajak anda berfikir.



Sekarang ni, Tan Sri Khalid minta secara rasmi kepada Tan Sri Muhyidin Yasin, Datuk Seri Hishamudin Husin Onn, Ketua Polis Negera dan Ketua Polis Negeri supaya tangkap siapa yang mencuri pasir dan langgar undang-undang, maka terdiamlah hero2 pasir ni.

Diharap post ini dapat membuka minda para pembaca.

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More